.

بهترین تجهیزات ضد سرقت خودرو کدامند؟

تجهیزات مدرن ضد سرقت خودرو یکی از الطاف تکنولوژی به خودرو سواران داخلی است. این روزها اخبار بد سرقت خوردو زیاد شنیده می شود. بنابراین خرید و نصب هر یک از این تجهیزات یکی از عاقلانه‌ترین راه های پیشگیری از سرقت می باشد.

در این مقاله به طور مختصر شما را با انواع تجهیزات حرفه ای ضد سرقت خودرو آشنا خواهیم نمود.

انواع تجهیزات ضد سرقت

تجهیزات ضد سرقت خودرو در دو دسته تجهیزات مخفی و تجهیزات آشکار طبقه بندی می شوند. تجهیزات آشکار آن دسته از فاکتورهای امنیتی و هشدار دهنده هستند که به عمد در معرض دید سارقان قرار می گیرند و تجهیزات مخفی همان گونه که از نامشان پیدا است، دور از دسترس و دید سارق در خودرو تعبیه می گردند تا سارق پس از دزدی شناسایی شود و خودرو موقعیت یابی گردد.

هر چقدر علائم هشدار دهنده را بیشتر در معرض دید سارق قرار دهیم احتمال سرقت اتومبیل کمتر خواهد شد

انواع دزدگیرها

دزدگیرها متداول ترین تجهیزات ضد سرقت هستند. این تجهیزات در دسته تجهیزات بازدارنده طبقه بندی می شوند و صرفاً یک وسیله هشدار دهنده محسوب می گردند، وسیله ای که نمی تواند صد در صد مانع سرقت خودرو شود. معمولاً ماشین های دزدگیر دار با یک برچسب مشخص می شوند حتی اگر خودرویی این برچسب را  بر شیشه جلو بزند، سارق نسبت به دزدیدن ماشین کمتر وسوسه خواهد شد. در کل دزدگیرها بهترین بازدارنده های نمایان ضد سرقت می باشند.

دزدگیرهای هوشمند

نوع سنتی دزدگیر مربوط به دزدگیرهای هشداردهنده و پر سر و صدا است. ولی دزدگیرهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که ضمن اثر هشداردهندگی با تماس با صاحب خودرو او را در جریان عملیات دزدی و یا هر خطر دیگری قرار می دهند به عبارت بهتر دزدگیرها مانند هر تجهیزات ایمنی دیگری هوشمند شده اند

 

قفل کاپوت یکی از تجهیزات حائز اهمیت برای ماشین های دزدگیر دار است. چراکه سارقان از طریق کاپوت برق خودرو را قطع می کنند. به جز باطری تجهیزات ارزشمند دیگری در کاپوت برای دزدیدن پیدا می شود. بنابراین بهتر است که خودرو را با یک قفل کاپوت مطمئن تر نمایید

قفل فرمان و  قفل پدال

برای رانندگان خانم قفل فرمان راحت ترین وسیله و سریع ترین ابزار ضد سرقت است. خانم ها ترجیح می دهند که از ابزاری استفاده کنند که بدون درد سر باز و بسته شود و بتوانند آن را به‌راحتی حمل نمایند. شاید  بستن قفل پدال دشوار تر باشد اما امنیت بیشتری به خودرو شما می بخشد.

مزیت قفل پدال نسبت به قفل فرمان

قفل پدال از قفل فرمان سخت تر باز می شود، بنابراین ضریب ایمنی آن بالاتر است. اما سایر مزایای قفل پدال چیست؟ پاسخ به این سؤال را باید در طراحی هوشمندانه قفل پدال جست و جو کرد، چراکه  سارق برای باز کردن قفل مجبور به خم شدن رو پدال می شود. این زمان سرقت را بالاتر می برد و دزد را از توجه به اطراف منحرف می سازد. به همین دلیل سارقین ترجیح می دهند که سراغ خودروهایی که قفل پدال دارند، اصلاً نروند.

 ردیاب های خودرو

خودرو های امروزی توسط ردیاب های مدرن و پیشرفته در هر نقطه ای از دنیا قابل ردیابی هستند. این ردیاب‌ها توسط باطری خودرو تغذیه می شوند و با پشتیبانی یک سیم کارت و پنل مدیریت کاربر هدایت می گردند. ردیاب ها در سالیان اخیر با استقبال کم نظیری مواجه بوده اند و هوشمند سازی آن ها موجب بالا رفتن ضریب ایمنیشان شده است.اما تفاوت اصلی ردیاب با سایر تجهیزات ایمنی خودرو چیست؟

مزیت ردیاب ها

ردیاب خودرو بیشتر یک وسیله کنترل از راه دور است. قابلیت تشخیص موقعیت خودرو و مکان یابی آن کمترین امکانی است که دستگاه به شما می دهد. با نصب و تجهیز خودرو به سیستم ردیاب می توان علاوه بر موقعیت یابی صداهای درون کابین خودرو را شنود کرد و از ره دور به خودرو فرمان توقف  و خاموش شدن را داد. این مزایا باعث شده که ردیاب خودرو به وسیله ای حرفه ای برای علاج مشکل سرقت تبدیل شود.

در اصل ردیاب ها تجهیزات بازدارنده سرقت نیستند بلکه به صاحب خودرو کمک می کند که اتومبیل راحت تر پیدا شود. توجه داشته باشید که ردیاب ها عموماً توسط افراد مجرب در مکان های مخفی خودرو نصب می گردند. چراکه شناسایی یک ردیاب و قطع آن عملاً کارایی این سیستم امنیتی را از کار خواهد انداخت.

انواع ردیاب های خودرو

ظاهر ردیاب مهم ترین مزیت آن در پنهان کردنش است. به تازگی ردیاب های مختلفی در اشکال متنوع به بازار معرفی شده است که از جمله می توان به ردیاب های کابل شارژی، فندکی،دیاگ و… اشاره نمود. انتخاب این اسامی برای ردیاب ها به شباهت های ظاهری‌شان با سایر تجهیزات خودرو مربوط است.

قفل چرخ

شاید چندان معمول نباشد اما وسیله ای تحت عنوان قفل چرخ برای امنیت بیشتر خودرو تعبیه شده است. قفل چرخ یک عامل بازدارنده قوی برای سرقت خودرو است. چراکه سارق عموماً ترجیح می دهد که در انظار عمومی به باز کردن قفل چرخ خودرو نپردازد. مشکل اصلی قفل چرخ دشواری بستن و باز کردن آن است. مشکلی که فروش و استفاده از این نوع تجهیزات ایمنی را محدود تر کرده است.اما برای پارک خودرو در یک مکان مشخص به مدت زمان زیاد این وسیله توصیه می گردد.

چند توصیه مهم برای جلوگیری از سرقت خودرو

۱ . آیا نصب لیبل دزدگیر خودرو بر روی شیشه ماشین همیشه بازدارنده است؟ خیر! همیشه بازدارنده نیست. چراکه در برخی موارد سارق با آشنایی قبلی با سیستم دزدگیر یک شرکت ، اقدام به قطع سیستم و  باز کردن سریع تر درب خودرو می کند. بنابراین نمی توان همواره نصب لیبل دزدگیر شرکت سازنده را بر روی شیشه خودرو کاری عاقلانه دانست

۲ . خودرویی بخرید که به سیستم Immobilizer مجهز شده است. سیستم Immobilizer یا همان سیستم ضد سرقت الکترونیکی امکانی است که بر روی خودرو های مدرن تر ایجاد شده است. خودروهای امروزی تنها با یک استارت روشن نمی شوند. این به معنای آن است که هر خودرویی برای حرکت به قلق خودش احتیاج دارد و سارق برای روشن کردن خودرو نمی تواند بدون اجرای دستور، اتومبیل را روشن نماید. این ویژگی منحصر به فرد خودروهای  مدرن  است.

۳ . سعی کنید که خودرو خود را در جای مناسب پارک نمایید. این راهنمایی کلیشه ای علت اصلی بسیاری از سرقت ها است. اگر می بینید که در مکانی دوربین وجود دارد سعی کنید خودرو را در آن جا پارک نمایید، احتیاط شما تا حد زیادی می تواند جلوی سرقت خودرو را بگیرد.

۴ . سعی کنید که خودرو را به دیوار بچسبانید، بسیار دیده شده است که دزد تایر با استفاده از فضای ایجاد شده بین دیوار و خودرو تایر ماشین را می دزدد. پس خودمان فضای مخفی شدن سارق را به او ندهیم.

۵ . در نهایت اینکه برخی سارقین به طمع اشیاء گران‌بهای داخل کابین خودرو اقدام به شکستن شیشه ودزدی می کنند. بنابراین سعی کنید که از نگهداری این وسایل در خودرو بپرهیزد یا حتی الامکان دور از دسترس سارق قرار دهید.

۶ . قفل کاپوت،قفل صندوق عقب و قفل ویژه تایر زاپاس هر سه می توانند زمان کافی را از دزد بگیرد. از خرید و نصب این تجهیزات غافل نمانید.

جمع بندی

به طور کلی اگر می خواهید که خودرو و سرمایه شخصی شما از خطر سرقت محفوظ بماند، توصیه می شود که خودرو خود را جای سارقان بگذارید و از نگاه آن‌ها عوامل سرقت را  بررسی کنید. فراموش نکنید که هیچ سرقتی بدون بی دقتی اتفاق نمی افتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *