.

معرفی انواع کلید

 

کلید یک ابزار است برای باز شدن قفل هاست این ابزار می تواند مکانیکی یا الکترونیکی باشد.

کلید های مکانیکی از دو قسمت درست شده اند

بخش اول: قسمت دنده داریا شیاردار کلید می باشد که با وارد شدن به داخل قفل باعث باز شدن قفل می شود
بخش دوم: به عنوان دسته کلید در دست کاربر قرار می گیرد
هر یک از کلید ها از شیارها و دندانه های خاصی تشکیل شده اند که برای باز کردن قفل مخصوص توسط آن شیار می باشند. در کل می توان گفت به ازای هر قفل یک کلید مخصوص وجود دارد و کلید ها به عنوان عضو جدانشدنی قفل ها می باشند .

 

کلید ساده

کلیدهای ساده یا دندانه ای که پر مصرف ترین کلید است معمولا در قفل های اویز کتابی حیاطی مصرف می شود . از کلیدهای ساده معمولا در جاهایی که احتیاج است یک قفل ، کلیدهای زیادی داشته باشد این مدل کلید را پیشنهاد می کنیم

 

کلید کامپیوتری

کلید هایی که به اصطلاح کامپیوتری گفته می شود و ربطی به کامپیوتر ندارد این کلید ها بصورت افقی داخل قفل می رود و دردو طرف خود دنده بندی دارد .این کلیدها امروزه نسبت به کلید های ساده کاربرد بیشتری پیدا کرده است و بطور نسبی کلید های کامپیوتری امنیت بالاتری نسبت به کلید های معمولی دارد . این کلید ها در قفل های کتابی حیاطی مصرف بیشتری دارد . کلیدهای کامپیوتری خود به دسته مختلف تقسیم می شود .

1.کلید کامپیوتری یک ردیفه

2.کلیدهای کامپیوتری دوردیف ساچمه

این کلیدها نسبت به کامپیوتری یک ردیفه امنیتی دوبرابر دارد همانطور که در عکس می بینید این کلیدها در هر طرف دوردیف ساچمه بندی دارد . این کلید ها در مغزی ها و قفل کتابی کاربرد زیادی دارد .

 

3.کلیدهای کامپیوتری ترکیبی

این کلید علاوه بر دو ردیف ساچمه بندی یک شیار اضافه تر نیز دارد ، این شیار، به شیار ماری یا لیزری معروف است که هم درجه امنیت کلید را بالا می برد و ساخت کلید یدک از این کلید را سخت تر می کند . معمولا این کلیدها در مغزی ها و قفل های فرمان کاربرد دارد .

 

 

4.کلیدهای کامپیوتری نیم گرد

این کلید ها بصورت نیم گرد هستند و فقط یه طرف آنها دنده بندی دارد نقطه قوت این کلید شکل هندسی آنهاست قفل هایی که از این مدل کلید استفاده می شود بعلت شکل ورودی مغزی مانع از ورود سایر کلیدها می شوند . این مدل کلید در قفل های آویز و کتابی و قفل های فرمان کاربرد دارد .

 

 

کلید های چهارپر

این کلیدها که از محبوبیت زیادی در میان خریداران حرفه ای قفل برخوردار است ، این کلید در واقع ترکیب 4 عدد ساده در4 طرف یک کلید تشکیل شده است . کلید های 4 پر در قفل های آویز کتابی فرمان و قفل های کمکی 4میله کاربرد زیادی دارد .

 

 

انواع کلید دوشیاره

کلیدهای دوشیاره از کنارهم قرار گرفتن دو کلید معمولی بصورتی هر یک از این کلید ها دنده بندی متفاوتی دارند تشکیل شده است . اگر این دو کلید کاملا به هم بچسبند می شود کلید دوشیار پله ای اگر این دو کلید با فاصله ی با هم باشند میشود کلید دوشیاره . نوع پله ای طول عمر بیشتری دارد اما از لحاظ درجه امنیت هر دو برابر و هردو درجه امنیت خوبی دارند . این کلیدها بیشتر در قفل های کتابی و حیاطی کاربرد دارند ، برند منیر صنعت بیشتر از کلید های دوشیار پله استفاده می کند .

 

 

 

کلید دوشیاره
کلید دوشیاره پله ای

 

کلید دیسکی (سولکسی) 

این کلید به صورت دنده بندی نیست و بصورتی ایجاد بریدگی برروی کلید درست شده و هنگام عمل کردن در داخل مغزی با ساچمه بندی برخورد نمی کند بلکه باید صفحات دیسکی را مرتب کند تا قفل باز شود . معمولا در قفل های ضد اسید و قفل باسل و قفل های کهن از این کلید استفاده می شود.

کلید اتاقی

این کلیدها نسبت به کلیدهای قبلی بزرگتر هستند و در قفل های اتاق ها کاربرد از لحاظ امنیت خیلی معمولی هستند و دارای تنوع کم هستند معمولا کارخانه ها از 10 کد تنوع استفاده می کنند و کد های تکراری با هم یکسان هستند و بجای هم می توان استفاده کرد

انواع کلید های گاوصندوقی

از نظر اندازه مثل کلیدهای اتاق ها می مانند اما از لحاظ امنیت بسیار ایمن تر و دقیق تر هستند و ساخت کلید یدک از آنها فقط توسط کلیدساز ماهر انجام می شود . در قفل های مدل گاوصندوقی از این مدل کلیدها استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید