.

۱۰ راهکار جلوگیری از سرقت منزل

۱۰ راهکار جلوگیری از سرقت منزل

زمانی که به روش‌های جلوگیری سرقت از منزل می‌اندیشیم، فاکتورهای مهمی ‌وجود دارند که باید به آنها توجه شود. زمانی که سارقان دست به کار می‌شوند، بهترین زمان برای سرقت در طول روز است که بیشتر افراد عمدتاً سر کار هستند. طبق آمار موجود، ‌نزدیک به ۴۰درصد سرقت‌ها از نوع جبری نیستند. این بدین معناست که سارقان توانسته‌اند با راه رفتن، بالا رفتن یا سینه‌خیز به راحتی و مانند آنکه مالک کلید در را جا گذاشته باشد، وارد منازل شوند.

برای جلوگیری از ورود متجاوزان به حریم منزل خود، نیاز نیست آن را به یک دژ ضخیم تبدیل کنید. راه‌های متعددی وجود دارند که خرجی ندارند؛ کافی است کمی‌ منطق به خرج دهید. در ادامه ۱۰روش کم هزینه و سریع برای تبدیل منزل آرزوهایتان به پناهگاهی امن‌تر را به شما معرفی می‌کنیم.

  روش نخست: قفل و بست فراموش نشود

بیش از ۴۰ درصد سرقت‌ها از منازل بدون اعمال زور یا تلاش طاقت‌فرسا ازسوی سارقان صورت می‌پذیرد. این بدین معناست که بسیاری ازافراد بدون اینکه در و پنجره‌ها را قفل کنند، ازمنزل خارج می‌شوند. اگر در منزلتان به قفل شب بند یا در محافظ مجهز است، حتماً آن را ببندید.

همچنین از بسته بودن در‌های بالکن و در و پنجره‌های کشویی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که با لگد زدن باز نمی‌شوند. ممکن است جهت ایمن‌سازی بیشتر منزل، نیاز به تعویض قفل‌ها و خریداری قفل‌های مقاوم‌تر و بهتر داشته باشید.

حتماً این کار را بکنید، چراکه وسایل منزلتان بسیار باارزش‌تر از قیمت یک یا چند قفل مقاوم هستند.

  روش دوم: هوشیار باشید

اگرچه این خبر خوبی است که بدانید هم‌محله‌یی‌هایتان مراقب منزل شما هستند، اما شما نیز باید مراقب خود باشید. اگر مراقب عملکرد خود نباشید، ممکن است ناآگاهانه فرش قرمزی برای جلب توجه سارقان پهن کنید.

اگرچه ممکن است از نشانه‌های ابتلا به پارانویید باشد، اما مشخصات و برنامه‌های سفر خود را محرمانه نگه دارید. به عنوان مثال کافی است یک شخص نام و نام خانوادگی شما و آدرس محل سکونتتان را بداند تا به راحتی و تنها با چند کلیک تلفن منزل و اطلاعات جالب توجه دیگری از شما به دست آورد.

قبل از شروع سفر، در مورد آن با دوستانتان در حضور افراد غریبه سخن نگویید، چراکه ممکن است شخصی در همان حوالی از گفته‌های شما یادداشت ذهنی بردارد.

توجه شما به این نکات می‌تواند بسیار مؤثر و نتیجه‌بخش باشد.

     روش سوم: همسایگان خود را بشناسید

شناختن افرادی که در مجاورت آنان زندگی می‌کنید، یکی از مهمترین گام‌های امنیتی است که می‌توانید بردارید. از محله‌هایی که در آنها افراد همدیگر را می‌شناسند، کمتر گزارش سرقت دریافت می‌شود. دلیل آن این است که افراد یکدیگر را می‌شناسند و افراد غریبه بیشتر به چشم می‌خورند. مضافاً افراد در چنین محله‌هایی خود را مسوول برقراری امنیت محله می‌دانند.

در صورتی که اجاره‌نشین هستید، شما دلایل بیشتری برای شناخت همسایگان هم محله خود دارید، چراکه آمار نشان می‌دهد احتمال سرقت از اجاره‌نشینان ۸۵درصد بیشتر از مالکان است. شاید علت آن باشد که اجاره‌نشینان کمتر همسایگان و هم محله‌یی‌های خود را می‌شناسند و کمتر برای امنیت محله اهمیت قایلند، چراکه دیر یا زود باید از آن محله کوچ می‌کنند.

   روش چهارم: قبل از سفر آماده باشید

آمار سرقت از منازل در ایام عید نوروز و تعطیلات تابستان افزایش می‌یابد. اگر قصد سفر دارید، قبل از سفر همسایگان یا دوستان و آشنایان مورد اعتمادتان را مطلع سازید تا حواسشان به منزل شما باشد.

مهمتر از همه، زمانی که شهر را ترک می‌کنید، آثاری از عدم حضورتان به جای نگذارید. این عمل فقط سارقان را به سمت منزل شما جذب می‌کند. به عنوان مثال روی منشی تلفن خود پیام «ما مسافرت هستیم، لطفاً بعد از شنیدن بوق پیغام بگذارید» و از این قبیل قرار ندهید. همچنین از انبار شدن اقلام پستی در صندوق پستیتان جلوگیری کنید. همچنین اگر در خانه ویلایی زندگی می‌کنید، پیش از سفر در صورت وجود چمن‌ها را کوتاه کنید.

از دوستان و آشنایان خود بخواهید که اقلام پستی را جمع‌آوری کنند. اگر در فصل زمستان به سر می‌برید، از کسی بخواهید برف‌های جلوی در منزل شما را پارو کند.

  روش پنجم: از پلیس کمک بخواهید

پلیس می‌تواند به عنوان یک نیروی پیشگیرانه قبل از اینکه جرمی ‌صورت پذیرد، شما را یاری کند. به عنوان مثال در ایام عید نوروز به عنوان یک تمهید پیشگیرانه، در تهران بزرگ حمل و نقل اسباب و اثاثیه تنها با مجوز کلانتری محل امکانپذیر است.

در کشورهای پیشرفته نیز افراد قبل از رفتن به سفر، می‌توانند از پلیس درخواست کنند که درطول سفر گشت خودرویی خود را در ساعات مختلف شبانه‌روز به دور و اطراف منزل آنها بفرستد. یکی دیگر از تمهیدات پلیس به کارگیری پلیس پیاده به جای پلیس سواره است.

از دیگر خدمات پیشگیرانه پلیس در کشورهای پیشرفته اعزام مأمور پیشگیری از جرم جهت بررسی سطح امنیتی اماکن و ایراد روش‌هایی جهت افزایش ضریب امنیتی اماکن است.

    روش ششم: حیاط منزل را ایمن سازید

سبزه‌های بلند یا درختان هرس نشده بهترین مکان برای کمین مجرمان جهت اطمینان از خروج شما از منزل قبل از اقدام به سرقت است. اشتباه نکنید! منظور ما این نیست که تمام پوشش گیاهی منزلتان را نابود کنید. کافی است همه آنها را هرس شده و مرتب نگه دارید.
شاخه‌های درختان بلندی که تا مجاورت طبقات فوقانی منزلتان کشیده می‌شوند را قطع کنید. این عمل باعث می‌شود که سارقان نتوانند برای نفوذ به طبقات فوقانی از درخت استفاده کنند.

همچنین بریدن شاخه‌ها و مورت‌های بزرگ موجب می‌شود که سایه‌های بزرگ جهت پنهان شدن سارقان ایجاد نشود.

چنین تمهیدات امنیتی را جلوگیری از جرم از طریق طراحی محیط می‌نامند. هدف از این استراتژی این است که محیط بیرون به گونه‌یی طراحی شود که ارتکاب جرم را با مشکل مواجه کند. پایه و اساس این استراتژی بر چهار اصل استوار است:

مراقبت طبیعی – معابر ورود به منزلتان کاملاً در معرض دید باشند به گونه‌یی که کسی نتواند دزدکی وارد شود.

ایمن‌سازی منطقه‌یی – طراحی دورنما به گونه‌یی که محدوده تحت مالکیت شما کاملاً مشخص و مجزا باشد.

کنترل طبیعی دسترسی – ایجاد مانع جهت دسترسی به ملک. به عنوان مثال استفاده از مورت یا پوشش گیاهی خاردار در دور و اطراف منزل و حیاط.

مقاوم‌سازی هدفمند – استفاده از سیستم‌های حفاظتی منزل، در و پنجره‌های حفاظ‌دار و قفل‌های شب بند.

 روش هفتم: کلیدهای یدک را در دسترس قرار ندهید

ممکن است نگه داشتن کلید یدک زیر گلدان، پادری یا درون کفش یا جاکفشی در مواقعی که کلیدهای خود را فراموش کنید، فکر بکری به نظر برسد، اما با این کار دعوتنامه رسمی‌ برای ورود بی‌دغدغه سارقان به منزل خود صادر کرده‌اید. همچنین بسیار محتمل است که شخصی هنگام درآوردن کلید از مخفیگاه، شما را ببیند و بدین ترتیب مخفیگاه لو رود.

در عوض کلید یدک را به یکی از همسایگان یا دوستان مورد اعتماد که در نزدیکی شما سکونت دارند، جهت نگهداری در جای امنی امانت دهید. از آنجا که امروزه بیشتر افراد صاحب تلفن همراه هستند، می‌توانید هنگام پشت در ماندن از آنها درخواست کمک کنید یا قبل از مراجعه با آنها تماس بگیرید تا مطمئن شوید که حضور دارند. همچنین می‌توانید کلیدهای یدک را در گاوصندوقی خارج از منزل نگهداری کنید.

روش هشتم: در و پنجره‌های کشویی را ایمن سازید

نفوذ به در و پنجره‌های کشویی‌ قدیمی ‌با خارج کردن آنها از قابشان حتی زمانی که قفل هستند به راحتی امکان‌پذیر است. انجام این عمل با درب و پنجره‌های کشویی جدید مشکل تر است، اما در هر صورت بهتر است آنها را ایمن سازید، چراکه منظره وسوسه‌انگیزی برای سارقان هستند. میله یا قطعه چوب محکمی‌ را در ریل پشت پنجره قرار داده و ثابت کنید، به گونه‌یی که حتی اگر قفل شکسته شد، باز هم پنجره یا در مسدود مانده و حرکت نکند.
اگرچه باید قبل از خروج از منزل از بسته بودن تمامی پنجره‌ها اطمینان حاصل کنید، اما برای محکم‌کاری می‌توانید پین یا میخی را به گونه‌یی در مجاورت آنها نصب کنید که پنجره بیشتر از حد مشخصی باز نشود.

این عمل ضریب امنیت بیشتری را هنگامی ‌که سارق شیشه را درآورده یا شما پنجره را قفل نکرده باشید، فراهم می‌کند.

فراموش نکنید که به هیچ وجه آدرس یا مدارک شناسایی به همراه کلیدهای خود نداشته باشید، چراکه در صورت مفقود شدن، افراد را مستقیماً به منزل شما هدایت می‌کند.

  روش نهم: صحنه‌سازی کنید

اگر سارقان تشخیص دهند که کسی در منزل حاضر است، به احتمال زیاد برای سرقت از منزل ریسک نخواهند کرد. همان طور که گفته شد بیشتر سرقت‌ها از منزل زمانی اتفاق می‌افتد که افراد خارج از منزل، در محل کار یا سفر به سر می‌برند.

به همین علت زمانی که خارج از منزل هستید، این توهم را ایجاد کنید که کسی در منزل حضور دارد. به عنوان مثال می‌توانید چراغ منزل به همراه موسیقی مورد علاقه‌تان یا تلویزیون را روشن نگه دارید. البته اگر قصد دارید با عدم صرفه‌جویی در مصرف برق همیار وزارت محترم نیرو نباشید، بهتر است از لامپ‌های فلورسنت مهتابی یا کم مصرف که برق کمتری مصرف کرده و برای محیط زیست ضرر ندارند، استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با نصب برچسب سیستم حفاظتی منزل در معرض دید عموم توهم دیگری ایجاد کنید. این عمل شما به هیچ وجه تضمین نمی‌کند که سارقان صحت وجود یا عملکرد سیستم حفاظتی منزل شما را وارسی نکنند، اما ممکن است آنها را مردد کند.

   روش دهم: نمایش ندهید

قرار دادن وسایل مختلف در حیاط و در معرض دید عموم می‌تواند به راحتی سارقان را مانند مشتریان بازار حراجی به ملک شما حمله ور کند. قبل از هر چیز اگر دوچرخه یا اسکوتری دارید که یک شخص می‌تواند به راحتی بر آن سوار شده و متواری شود، آن را در گاراژ یا پارکینگ منزل خود قرار دهید. پس از خرید اجناس بزرگ و گران قیمت نظیر تلویزیون پلاسما یا سایر وسایل الکترونیک قیمتی، جعبه آن را جلوی در منزل کنار سایر زباله‌ها قرار ندهید. این عمل به افراد یادآوری می‌کند که شما مالک وسیله‌یی بسیار نو هستید که می‌توان آن را در بازار به راحتی به پول نقد تبدیل کرد. همچنین آنها را کنجکاو می‌کند که چه چیزهای ارزشمند دیگری در منزلتان نگهداری می‌کنید.

ممکن است وسایل بیش از حدی در معرض دید افرادی که از جلوی منزل شما گذر می‌کنند، قرار داده باشید. پرده‌ها را باز کنید و از بیرون، دور و اطراف منزل خود را دید زده و ببینید چه وسایلی در معرض دید عموم هستند؟ در صورتی که تعدادی از اقلام قیمتی در معرض دید همگان یا در نزدیکی پنجره‌ها هستند، شاید بهتر باشد به فکر یک تغییر دکوراسیون اجمالی باشید تا آنها را از دید خارج کنید.

در پایان اگر بتازگی بازسازی، بنایی، نقاشی یا هر کار دیگری انجام داده‌اید که کلید منزل در دسترس افراد غریبه بوده است، حتماً قفل را تعویض کنید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *